Med Carcare ställs begagnade bilar i ordning snabbare – och säljs snabbare. Samtidigt får ni full koll på vilka bilar som är lättsålda respektive svårsålda, vilket ytterligare ökar lönsamheten i er affär.
I nära två år har Bilbolaget Nord i Östersund tillsammans med oss på Carcare arbetat med att effektivisera och automatisera begagnataffären. Ett spännande och lönsamt arbete som visat sig ge miljonresultat.
Mitt i sommaren och under semestertiden år 2018 inledde Bilbolaget Nord och anläggningen i Östersund samarbetet med Carcare. Syftet med samarbetet var att effektivisera bolagets interna ledtider för varje moment och hitta avvikelser med hjälp av Carcares verktyg.
– Vad det gäller anläggningen i Östersund så tjänade vi 1 miljon kronor mer på begagnataffären under Q1 i år mot vad vi gjorde under samma period i fjol. Vi har kapat ledtiden från inköp till att en bil står färdig i bilhallen från drygt 20 dagar till 10 dagar, berättar Daniel Eriksson som är affärsutvecklare på Bilbolaget Nord i Östersund.
Bilbolaget i Östersund har idag denna kontroll och Carcare spelar en viktig roll. Genom att Carcares processverktyg övervakar alla moment och bilars flöden har de fått en mycket bättre kvalité i hela affären. Om någon avvikelse skulle ske, exempelvis om en säljare har bytt in en bil, men inte skickat den vidare till servicemarknad i tid, så skickar systemet automatiskt ut en påminnelse. Först till säljaren och sedan vidare till rätt person i andra led vid behov. Samma sak gäller om en bil till exempel har stått för länge på rekonden eller hos en extern leverantör. Allt för att man i ett tidigt skede snappa upp eventuella avvikelser och flaskhalsar.
Daniel förklarar:
– Tidigare så hade vi en uppfattning om hur lång tid det tog att rekonda en bil till exempel, men vi kunde inte veta exakt. Med Carcare kan vi se precis hur lång tid det tar, vilket har hjälpt både oss och avdelningen Rekonden. De kan även se hur många bilar som är på väg och på så sätt kan de planera sitt arbete på ett mer effektivt sätt.
Planeringen för inkommande bilar är även den en mycket viktig del för att begagnataffären ska vara lönsam. Här har Bilbolaget i Östersund gjort ett gediget arbete, bland annat genom att i ett tidigt skede planera in skadebesiktningar för bilar som ännu inte finns på anläggningen. Utfallet av detta arbete syns tydligt när Daniel visar statistiken i Carcare.
Skadeverkstaden har sänkt sin ledtid från 21.1 dagar ned till 6.6 dagar i snitt för jämförelseperioden Q1-19 och Q1-20. Under samma jämförelseperiod så har Bilbolaget Nord i Östersund även sänkt den totala lagertiden med 37 procent och ökat omsättningshastigheten med 76 procent.